17 жовтня 2024 року відбулася Міжнародна науково-практична конференція на тему «Освіта сьогодення: життєтворчість як основа національного відродження та єдності», присвячена 30-річчю заснування наукової школи педагогіки та психології життєтворчості особистості, 75-річчю з дня народження Івана Гнатовича Єрмакова та 100-річчю з дня народження Лідії Василівни Сохань. Захід був організований Хортицькою національною академією та об’єднав провідних науковців і освітян з України та інших країн.
Основною метою конференції стало обговорення ролі життєтворчості у сучасній освіті як фундаменту єдності українського народу та її значення для національного відродження України, особливо в умовах глибоких суспільних і соціальних змін, створення та розширення аналітико-комунікаційної платформи, що буде сприяти інноваційному розвитку освіти і науки в Україні.
З вітальним словом виступила директорка Департаменту освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації, докторка економічних наук, професорка Людмила Бухаріна. Пані Людмила звернула особливу увагу на важливу роль Хортицької національної академії в освітньому та науковому просторі Запорізького регіону, підкреслила важливість роботи Центру ветеранського розвитку – структурного підрозділу академії, висловила подяку керівництву та науково-педагогічному складу академії за їхній внесок у формування новітніх підходів до освіти і наукових традицій, пов’язаних із життєтворчістю особистості. Також учасників конференції привітали заступник директора з наукової роботи Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник, викладач вищої категорії Микола Головко, перший заступник директора ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», доктор педагогічних наук, професор, заслужений працівник освіти України Юрій Завалевський, докторка педагогічних наук, професорка, ректорка Хортицької національної академії Валентина Нечипоренко та докторка соціологічних наук, професорка, проректорка з наукової роботи та інноваційної діяльності Хортицької національної академії Наталія Гордієнко.
До команди учасників та організаторів конференції долучилися провідні науковці з України з цікавими доповідями, які глибоко розкривають сутність ідей педагогіки і психології життєтворчості та окреслюють курс подальшого розвитку цього напрямку в педагогіці: член-кореспондент НАПН України, доктор філософії в педагогічній галузі, заслужений працівник освіти України, кавалер Ордена Володимира Великого, директор-засновник Українського коледжу ім. В.О. Сухомлинського Василина Хайруліна, академік НАПН України, доктор психологічних наук, професор, заступник директора з науково-дослідної роботи Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України Наталія Чепелєва, доктор психологічних наук, професор, завідувачка лабораторії когнітивної психології, Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України Світлана Рудницька, доктор педагогічних наук, професор, викладач педагогічних дисциплін комунального закладу «Уманський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж імені Т.Г. Шевченка Черкаської обласної ради» Іван Зайченко, кандидат філософських наук, директор Ліцею міжнародних відносин No51 Печерського району м. Києва Світлана Шевцова, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри англійської мови та комунікації Факультету романо-германської філології Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, член Міжнародної асоціації імені Януша Корчака Марія Прокопчук, кандидат психологічних наук, провідний науковий співробітник лабораторії консультативної психології та психотерапії, Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України Тетяна Гурлєва, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри освітнього менеджменту, державної політики та економіки комунального закладу вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради Лідія Вознюк, доктор PhD філософії у галузі психології, академік «Академії наук Турон», старший науковий співробітник, Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України; Інститут психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України (м. Київ, Україна) Віра Чудакова, засновник та співголова Українського товариства Януша Корчака, заслужений учитель України Світлана Петровська та фахівці з численних європейських країн, зокрема Ізраїлю, Польщі, Болгарії, Словакії, Канади та Грузії, що підкреслює міжнародний масштаб і важливість цього наукового заходу. У роботі конференції взяли участь понад 550 осіб, зокрема, вчені, студенти і молоді науковці.
Особливу увагу було присвячено педогогічній спадщині Лідії Сохань та Івана Єрмакова, які заклали основи наукової школи життєтворчості, що стала важливим компонентом формування особистості через освіту. Їхні ідеї продовжують залишатися актуальними в умовах сучасних викликів, що стоять перед українською освітньою системою. Лідія Сохань в своїй педагогічній та науковій діяльності пропагувала гуманістичний підхід, орієнтований на всебічний розвиток особистості. Іван Єрмаков як видатний педагог і вчений вніс значний вклад у розробку концепцій виховання особистості, орієнтованої на самореалізацію, життєстійкість та розвиток життєвої компетентності.
Засновник благодійного фонду «МАЙНДІ» Тарас Єрмаков, який є послідовником ідей свого батька та зараз працює на розвиток реабілітаційних модулів, презентував філософську спадщину Івана Єрмакова, що стала джерелом натхнення для розвитку благодійного фонду «МАЙНДІ», головне покликання якого встановити в багатьох медичних та освітніх закладах країни таких модулів. Удостоїлась честі отримати реабілітаційний модуль і Хортицька національна академія, за що ми щиро вдячні нашому другу і колезі.
Конференція стала платформою для глибокого наукового діалогу щодо перспектив розвитку освіти та реабілітації в Україні на засадах педагогіки та життєтворчості в умовах викликів, спричинених війною та повоєнною відбудовою. Під час обговорення учасники акцентували увагу на важливості життєтворчого підходу в освіті, що не лише сприяє формуванню активної громадянської позиції у молоді, а й допомагає відроджувати національні цінності. Це дозволяє формувати покоління, здатне брати відповідальність за своє майбутнє та майбутнє своєї країни.
Засідання секцій проходили за тематичними напрямами у форматі онлайн на платформі ZOOM. Здобувачі освіти, молоді вчені, досвідчені науковці, педагоги-практики Хортицької національної академії, педагогічного фахового коледжу Хортицької національної академії та ін. взяли активну участь у засіданнях за тематичними напрямками. Конференція стала потужною платформою для конструктивного обміну досвідом, відкриття нових дослідницьких перспектив, налагодження міцних міжнародних зв’язків та продемонструвала, що освіта сьогодення має не лише академічну місію, а й широку суспільну функцію – бути основою національного відродження, життєтворчості та єдності. Цей захід став важливим кроком у розвитку наукової думки в Україні, сприяючи об’єднанню освітян, науковців та фахівців для вирішення актуальних проблем сьогодення.
Учасники заходу домовилися про подальшу співпрацю з метою втілення у життя ідей, обговорених під час заходу, що сприятиме зміцненню освітньої та наукової сфери в Україні.
Дякуємо за плідні дискусії, інноваційні ідеї та натхнення для подальшого наукового пошуку!