Пам’яті Ермакова Івана Гнатовича присвячується

Найлегше – померти за ідею…
Набагато важче жити в ім’я ідеї,
з дня на день, з року в рік.
 Януш Корчак

Сьогодні вся наукова спільнота вшановує пам’ять видатного українського педагога,  науковця та просвітителя Івана Гнатовича Єрмакова, якому  18 серпня 2024 року виповнилося б 75 років.

Впродовж всього життя Іван Гнатович був талановитим вченим, натхненником і візіонером у галузі педагогіки життєтворчості, щедро ділився своїми науковими надбаннями  щодо  створення  та розвитку в Україні  Шкіл життєтворчості, головна ідея яких −  плекання дитини як творця і проектувальника свого успішного життя.   

Впродовж 30 років Іван Гнатович був науковим керівником Всеукраїнських науково-практичних експериментів щодо проектування та практичного забезпечення компетентнісно спрямованого інноваційного розвитку освітньо-реабілітаційного закладу нового типу в Україні», що проводились у   Хортицькому навчально-реабілітаційному центрі Запорізької обласної ради. 

 Під  керівництвом Івана Гнатовича  колективом закладу було:

розроблено та експериментально перевірено систему роботи інноваційного загальноосвітнього навчального закладу – школи життєтворчості;

обґрунтовано і впроваджено в освітній процес модель безперервного життєтворчого зростання особистості від перших років життя до здобуття вищої освіти;

досліджено психолого-педагогічні умови успішного життєвого проектування саморозвитку і самореалізації особистості;

розроблено організаційно-педагогічні умови становлення особистості як суб’єкта пізнання в навчальному процесі і як суб’єкта колективних відносин – у виховному процесі;

досліджено чинники акмеологічного спрямування навчально-виховного процесу;

розроблено та апробовано програмно-технологічне забезпечення розвитку життєвої компетентності учнів з особливими освітніми потребами в освітньо-реабілітаційному процесі інноваційного навчального закладу – школи життєтворчості, а саме: проективно-рефлексивну технологію навчання, виховну технологію проективного життєздійснення, виховну інтерактивну технологію «Океан життєвої компетентності», технологію планування життєдіяльності дитячих колективів, технологію життєвого проектування саморозвитку особистості, технологію педагогічного супроводу розвитку життєвої компетентності школярів, технологію педагогічного супроводу соціальної і життєвої практики учнів, технологію учнівсько-студентського самоврядування, технологію реабілітації природою, технологію реабілітації мистецтвом, технологію загальнофункціональної реабілітації, технологію розвитку професійної компетентності педагогів, технологію моніторингу освітньо-реабілітаційного процесу, технологію організації медико-психолого-педагогічного консиліуму, цільові виховні програми «Я – особистість», «Я серед людей», «Я – громадянин України», «Я і праця», «Я і мистецтво», «Я і природа» для вихованців молодшого, середнього та старшого шкільного віку.

Серед численних наукових надбань Івана Гнатовича сьогодні залишаються актуальними та визначають концептуальні засади життєтворчості особистості більше 250 праць. Серед них можна виділити ключові: «Виховання в контексті життєтворчості особистості» (1996), «Психологія і педагогіка життєтворчості» (1996), «Мистецтво життєтворчості: на шляху до себе» (2000), «Життєва компетентність у технології життєздійснення» (2000), «Педагогіка життєтворчості – стратегічна основа освітніх технологій школи ХХІ століття» (2001), «Життєтворчий потенціал реабілітаційної педагогіки» (2002), «Програма спецкурсу «Психологія індивідуального життя особистості: теорія і технологія життєтворчості» (2003), «Феномен компетентнісно спрямованої освіти» (2003), «Крок за кроком до життєвої компетентності та успіху» (2004) та інші. Його наукове надбання становить цілісну систему поглядів на освіту, де учень є активним проектувальником власного життя.

Праці та ініціативи І.Г. Єрмакова сприяли впровадженню в школах ідей самоцінності дитинства та культури життєвого самовизначення особистості. Результати багаторічної науково-дослідної роботи визнані науковою спільнотою і активно використовуються в навчальних закладах України, зокрема, в гімназії-інтернаті №13 і гімназії «Консул» №86 м. Києва, ЗОШ №1 і ЗОШ №4 м. Синельникове Дніпропетровської області, гімназії №167 м. Києва, ЗОШ №35 м. Дніпра, Володарській загальноосвітній санаторній школі-інтернаті Київської області, Васильківському НВК №1 ім. М.М. Коцюбинського Дніпропетровської області, Брагинівській ЗОШ Петропавлівського району Дніпропетровської області, Москаленківському НВК Чорнобаївської районної ради Черкаської області, ЗОШ №3 м. Марганця Дніпропетровської області, Кловському ліцеї № 77, Ріпкинськийому ліцеї ім. С. Русової, Скородистицькій гімназії «Школа життєтворчості» та інших закладах, в яких навчально-виховний процес організований на ідеях педагогіки життєтворчості особистості.

Колектив Хортицької національної академії продовжує справу Івана Гнатовича  щодо розвитку ідей педагогіки та психології життєтворчості  та втілює їх  в освітньо-виховний  процес.

Шановні колеги!  17 жовтня 2024 року до 75-річчя з дня народження Івана Гнатовича Єрмакова Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія ініціює проведення  Міжнародної конференції «Освіта сьогодення: життєтворчість як основа національного відродження та єдності». Конференція  покликана стати платформою для обміну досвідом та найкращими практиками застосування ідей педагогіки та психології життєтворчості, ефективного вирішення актуальних освітніх та соціальних завдань у процесі відбудови та розвитку України на засадах педагогіки та психології життєтворчості  у воєнний та повоєнний час. Запрошуємо усіх, хто продовжує справу Івана Гнатовича Єрмакова і втілює у життя його ідеї, долучитись до організації та проведення  конференції.